Logo regionálního portálu regionblanensko.cz

Regionální zpravodajství

Nový parkovací systém v Blansku zvýšil dostupnost parkování

Zpravodaj Města Blanska
neděle 22.9.2024 | aktualizováno 2.10.2024

Ilustrační foto
Autor: Pavla Komárková

K vyhodnocení nového systému parkování po prvním čtvrtroce od jeho zavedení se v srpnu sešli zástupci vedení města, městské policie i společnosti Služby Blansko, s.r.o., která placená parkoviště ve městě provozuje.

„Každý den na zpoplatněných plochách zaparkuje cca 1000 až 1500 řidičů, největší část (zhruba 70 % řidičů) k hrazení parkovného stále využívá parkovací automat, asi čtvrtina aplikaci, zbytek tvoří řidiči, kteří si pořídili dlouhodobé předplatné,“ popsal Zdeněk Grünwald, jednatel společnosti Služby Blansko, s.r.o.

Počet motoristů, kteří využijí aplikaci Clickpark, se podle něj po květnovém zavedení nového systému parkování, zvýšil téměř čtyřnásobně. Vyšší je i zájem o dlouhodobé předplatné.

Nový systém totiž umožnuje úhradu celoročního předplatného v zóně II za tisícikorunu. Za celoroční předplatné v zóně I, tedy v centru města, motoristé zaplatí 4900 Kč, obyvatelé nám. Republiky, nově ale také nám. Svobody a Wanklova náměstí mají předplatné za polovic.

„Na první pohled je patrné, že v zóně I, tedy v centru města, změna zafungovala, protože se zvýšila obrátkovost. Právě to byl náš záměr. Parkovací místa uvolnili ti, kteří tam parkovali dlouhodobě. A myslím, že místní, ale i podnikatelé oceňují také zavedení první půlhodiny zdarma nebo zkrácení doby placení jen do 17:00 hodin,“ uvedl starosta Blanska Jiří Crha.

Více volných míst je podle radního pro dopravu Jana Nečase také na parkovišti u vlakového nádraží. „Dřív tam už v půl osmé ráno nebylo možné pro úplnou zaplněnost parkoviště zaparkovat. Po zavedení placené zóny ubylo dlouhodobě zaparkovaných automobilů, tím se zvýšila dostupnost volných míst pro ty, kteří na nádraží přestupují a k dopravě do práce nebo do školy využívají hromadnou dopravu. Zřejmě se odrazilo to, že obyvatelé z přilehlého sídliště Písečná chodí pěšky a další obyvatelé města ve větší míře využívají MHD,“ zhodnotil Jan Nečas. „Nyní je možné u nádraží zaparkovat i přes den, zejména v zadní části parkoviště zůstává průběžně zhruba deset až patnáct míst volných, to dřív nebylo. Myslím, že předpovědi těch, kteří tvrdili, že kvůli tisícikoruně za roční předplatné budou motoristé raději dojíždět do Brna autem a platit daleko více za benzin, se nepotvrdily,“ dodal.

Připustil ale drobné technické potíže zejména v prvních dnech po zavedení nové koncepce. Na ty po dohodě s vedením města reagovali i blanenští strážníci. „Po zavedení změny v systému parkování jsme ke kontrolám přistupovali spíše preventivně a osvětově, řidiče jsme na změny a chyby upozorňovali, vše jsme jim vysvětlovali a pomáhali jim. Až zhruba po měsíci jsme přistoupili ke klasickým kontrolám. Zaplacení poplatku zjišťujeme přes mobilní aplikaci a v případě zjištění neuhrazení věc dál řešíme,“ popsal Stanislav Sotlář, zástupce ředitele Městské policie Blansko s tím, že práci strážníkům komplikují časté chyby při zadávání registračních značek. Jen záměn číslice nula za písmeno O městští policisté každý kalendářní den běžně evidují i více než tři desítky. Kontroly jsou pak zdlouhavější.

Z asi 1500 kontrol zaparkovaných vozidel strážníci zatím zjistili 140 přestupků podle zákona o provozu na pozemních komunikacích. Za ně hrozí na místě pokuta do výše 1500 Kč, ve správním řízení pak přestupce uhradí pokutu v rozmezí 2000 až 5000 Kč.

Radní pro dopravu výhledově nevylučuje přednastavení některých parametrů. „K tomu bychom ale nepřistupovali nyní, kdy vše funguje v převážně prázdninovém režimu. Získané informace nyní nelze považovat za úplné. K dalšímu vyhodnocení fungování nové koncepce se proto sejdeme v říjnu,“ doplnil Jan Nečas.

 

Článek byl převzatý ze Zpravodaje města Blanska se souhlasem vydavatele. Titulek je redakční.

Byl článek zajímavý?

Udělte článku hvězdičky, abychom věděli, co rádi čtete. Čím více hvězdiček, tím lépe.