Logo regionálního portálu regionblanensko.cz

Regionální zpravodajství

PŘED 30 LETY: Blansko přichází s novým a dražším jízdným. Problémem je i zastaralý vozový park

Blanenský zpravodaj 1993
úterý 18.4.2023

Ilustrační foto
Autor: RegionálníPortály.cz

O změnách týkajících se "dělnických" jízdenek jsem si povídal s panem Richardem Maňouškem, šéfem osobní dopravy ČSAD Blansko.

Nové jízdenky, na něž budou moci cestující jezdit od 1.dubna, bude možné zakoupit na 6 nebo 12 jízd, jsou obousměrové a můžete na ně dvakrát přestupovat, nebudou k nim potřeba žádné průkazky a jízdenky jsou přenosné. Jedinou povinností držitele jízdenky je zapsání výchozí a cílové stanice. A co je nejpodstatnější, jízdenky, které se již nebudou "procvakávat", ale řidiči je znehodnotí datumovým razítkem, mají platnost 30 ka- lendářních dnů od prvního data vyznačeného na jízdence. Ještě stále ale platí, že na jízdenku můžete jezdit jen u přepravce, který Vám ji vydal.

Co se týče MHD, zatím zůstávají v platnosti stávající pravidla. Probíhají sice jednání, především ohledně dotací, ale zatím nikdo neví, kdy a jak skončí.

A když už jsme si tak povídali, zeptal jsem se pana Maňouška, co je v současnosti v ČSAD nejvíc štve.

Samozřelmě peníze. Většina cestujících vidí jen to, že se zvýšila cena jízdného, ale už nějak přehlíží odbourání státních dotací a zdražení základních vstupů (pohonné hmoty, náhradní díly,...). A letos na začátku roku je to ještě horší, protože se zvýšilo pojistné a přibyla silniční daň. A obě tyto položky je třeba zaplatit začátkem roku.

Ale co znamenají veškeré peníze oproti tomu, že možná nebude čím jezdit. Ptáte se jakto? STK! Státní technická kontrola ve Skalici nad Svitavou teď hrozí blanenskému ČSAD ze všeho nejvíce. Nejen že jedna cesta autobusu ke kontrole přijde asi na 400,- Kč a za samotnou prohlídku se platí 399,- Kč, ale při prohlídce jsou kladeny velmi vysoké nároky na autobusy a v ČSAD se někdy ani nestačí divit. Tak například musíte mit "obuté" nové pneumatiky, protektory nestačí, na palubní desce vypínač a kontrolku zvlášť pro přední a zvlášť pro zadní mlhová světla. Nebo víte o tom, že jednotlivá "sklíčka" na ukazatelích směru nebo brzdových světlech mají podle umístění na autě svoje číslo? A běda, když blinkr s číslem X je na místě, kde má být číslo Y! Blanenské autobusy zatím přes kontroly jakž takž procházejí, ale to jsou ty nejlepší, od nich se začínalo, aby na ČSAD získali představu o náročnosti kontrol. Ale co ty ostatní vozy. Vždyť podle slov pana Maňouška by už 40 % autoparku mělo být vyměněno za nové vozy, na ty ovšem nejsou peníze. A teď babo raď! Do konce letošního roku musí projít všechny autobusy STK, takže jak jsem byl ujištěn, do té doby budou určitě jezdit, i bez kontroly, ale potom to už nikdo neví. Jestli Vám tedy mohu poradit, milí cestující, už teď začněte šetřit na nové kolo nebo alespoň pořádné boty.

Ale nezoufejte, Nastěnka taky zmrzla a nakonec všechno dobře dopadlo.

 

 

 

 

Článek byl převzat se souhlasem vydavatele ze zpravodaje města Blanska 4/93. Titulek je redakční.

 

O čem se psalo v Blanenském zpravodaji před 30 lety? Pravidelně vybíráme ty nejzajímavější články, které si v této rubrice připomeneme.

Byl článek zajímavý?

Udělte článku hvězdičky, abychom věděli, co rádi čtete. Čím více hvězdiček, tím lépe.

Reklama